De Ruijterkade 53: CZAAR PETER EN GOEDERSON
Achter café restaurant Czaar Peter aan de De Ruijterkade zie je in 1900 het Centraal Station van Amsterdam. Het café is van Volkert Altink, hij begint in 1884 samen met zijn vrouw Hendrikje deze onderneming. Het pand is een ontwerp van architect IJ. Bijvoets, die de naam van het café verwerkt in de balustrade van het balkon. In het lage gebouw rechts zit de flobert-schietbaan*.
Op de zijmuur staat een enorm grote gevelreclame geschilderd van Goederson's Meubelmagazijn met links eronder en een stuk kleiner die van Boon's Cacao. Ook de andere zijmuur staat vol met reclames.
Het pand is gebouwd net nadat het station klaar is. De hele kade wordt dan volop gebruikt: aan de steigers liggen allerlei veerboten naar steden zoals Zaandam, IJmuiden en Purmerend. Aan de straatkant verschijnen bedrijfspanden van ondernemers die voorheen aan het Damrak of de Prins Hendrikkade waren gevestigd. Door de aanleg van het spoor is de doorvaart daar naar toe namelijk behoorlijk geblokkeerd.
Café Czaar Peter richt zich op het publiek dat op de boot wacht of paradeert langs de kade. Je kunt er ontbijten, lunchen en dineren of gewoon een drankje nuttigen. Ook staan er biljarttafels. In 1887 geeft biljart kunstenaar 't Is-Me-Edzo er zelfs een meesterlijke seance.
Vier jaar eerder kwam een paar dagen achterelkaar een sjiek geklede man op bezoek, volgens intern geroddel een 'millioenen-heer'. Even later herkent men de man aan boord van de elegante havenboot die met de keizerlijke Russische familie vanaf hun kade vertrekt richting Zaanstad. Zij gaan op bezoek bij het Czaar Peter-huisje aldaar. Dus dat is de reden waarom de heer altijd op die ene plek aan de bar plaats nam, concludeert een bardame. Hij had dan zicht op hun schilderij van het Czaar Peter-huisje.
Tijdens Koningsfeesten laat de kapel van het 7e Regiment Infanterie het passerende publiek aan de kade dansen. En in de zomermaanden prijst de eigenaar met advertenties in de krant graag het mooie zicht op het IJ vanaf zijn terras.
De grootste muurreclames op de zijmuren van Café Czaar Peter zijn geschilderd in opdracht B. Meesters Goederson. Begin jaren tachtig van de 19e eeuw begint hij met J.D Mandemakers het Centraal-Meubelmagazijn in het ruime gebouw op de hoek van het Singel 16 en de Brouwersgracht. Niet alleen met gevelreclames paaien zij klanten, ook in de kranten wordt in maandelijkse advertenties duidelijk omschreven wat men allemaal verkoopt. Al snel heeft men een filiaal aan het Damrak en vijf jaar later is er uitbreiding naar Singel 24. Maar in 1894 is de samenwerking ten einde, Goederson gaat door als zelfstandige.
In 1910 plaatst hij op het dak van het Singel 16 een toren, zodat de klant duidelijk ziet waar het magazijn is. In advertenties gebruikt Goederson het beletterde pand als illustratie. Op een foto van iets later zie je hoe de constructie op het dak uit ziet. Het pand is in die dagen van spiegelfabriek Ozinga, het meubelmagazijn bestaat al een paar jaar niet meer. Waarom Goederson is gestopt is niet gevonden, het kan zijn omdat hij geen opvolger had.
Het Czaar Peter café van Volkert Altink moet stoppen in 1918. De onderneming wordt dan gerund door zijn echtgenote Hendrikje, want Volkert is dertien jaar eerder overleden. Na in totaal 34 jaar moet zij het perceel afstaan aan de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij vanwege uitbreiding van het station.
*flobert-schietbaan
> BURGWALLEN - NIEUWE ZIJDE
ELDERS IN DE STAD
Klik bij beschrijving op de link en wandel langs het beletterde verhaal.
historisch beeld en informatie: Stadsarchief Amsterdam; delpher.nl;
huidig beeld: WandWoorden
wijk: Centrum, Burgwallen - Nieuw Zijde
Op de zijmuur staat een enorm grote gevelreclame geschilderd van Goederson's Meubelmagazijn met links eronder en een stuk kleiner die van Boon's Cacao. Ook de andere zijmuur staat vol met reclames.
Het pand is gebouwd net nadat het station klaar is. De hele kade wordt dan volop gebruikt: aan de steigers liggen allerlei veerboten naar steden zoals Zaandam, IJmuiden en Purmerend. Aan de straatkant verschijnen bedrijfspanden van ondernemers die voorheen aan het Damrak of de Prins Hendrikkade waren gevestigd. Door de aanleg van het spoor is de doorvaart daar naar toe namelijk behoorlijk geblokkeerd.
Café Czaar Peter richt zich op het publiek dat op de boot wacht of paradeert langs de kade. Je kunt er ontbijten, lunchen en dineren of gewoon een drankje nuttigen. Ook staan er biljarttafels. In 1887 geeft biljart kunstenaar 't Is-Me-Edzo er zelfs een meesterlijke seance.
Vier jaar eerder kwam een paar dagen achterelkaar een sjiek geklede man op bezoek, volgens intern geroddel een 'millioenen-heer'. Even later herkent men de man aan boord van de elegante havenboot die met de keizerlijke Russische familie vanaf hun kade vertrekt richting Zaanstad. Zij gaan op bezoek bij het Czaar Peter-huisje aldaar. Dus dat is de reden waarom de heer altijd op die ene plek aan de bar plaats nam, concludeert een bardame. Hij had dan zicht op hun schilderij van het Czaar Peter-huisje.
Tijdens Koningsfeesten laat de kapel van het 7e Regiment Infanterie het passerende publiek aan de kade dansen. En in de zomermaanden prijst de eigenaar met advertenties in de krant graag het mooie zicht op het IJ vanaf zijn terras.
De grootste muurreclames op de zijmuren van Café Czaar Peter zijn geschilderd in opdracht B. Meesters Goederson. Begin jaren tachtig van de 19e eeuw begint hij met J.D Mandemakers het Centraal-Meubelmagazijn in het ruime gebouw op de hoek van het Singel 16 en de Brouwersgracht. Niet alleen met gevelreclames paaien zij klanten, ook in de kranten wordt in maandelijkse advertenties duidelijk omschreven wat men allemaal verkoopt. Al snel heeft men een filiaal aan het Damrak en vijf jaar later is er uitbreiding naar Singel 24. Maar in 1894 is de samenwerking ten einde, Goederson gaat door als zelfstandige.
In 1910 plaatst hij op het dak van het Singel 16 een toren, zodat de klant duidelijk ziet waar het magazijn is. In advertenties gebruikt Goederson het beletterde pand als illustratie. Op een foto van iets later zie je hoe de constructie op het dak uit ziet. Het pand is in die dagen van spiegelfabriek Ozinga, het meubelmagazijn bestaat al een paar jaar niet meer. Waarom Goederson is gestopt is niet gevonden, het kan zijn omdat hij geen opvolger had.
Het Czaar Peter café van Volkert Altink moet stoppen in 1918. De onderneming wordt dan gerund door zijn echtgenote Hendrikje, want Volkert is dertien jaar eerder overleden. Na in totaal 34 jaar moet zij het perceel afstaan aan de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij vanwege uitbreiding van het station.
*flobert-schietbaan
> BURGWALLEN - NIEUWE ZIJDE
ELDERS IN DE STAD
Klik bij beschrijving op de link en wandel langs het beletterde verhaal.
historisch beeld en informatie: Stadsarchief Amsterdam; delpher.nl;
huidig beeld: WandWoorden
wijk: Centrum, Burgwallen - Nieuw Zijde